Wereldpremière nieuw werk componist José María Sanchez-Verdù

Drie vragen aan de Spaanse componist José María Sanchez-Verdu



Het Spaanse Cuarteto Quiroga en Cappella Amsterdam spelen donderdagavond  1 februari de wereldpremière van het nieuwe werk La porte de l'Enfer van de Spaanse componist José María Sanchez-Verdu in het Muziekgebouw. De compositie is een opdrachtwerk van het Muziekgebouw, met steun van Ammodo. Musicologe Thea Derks stelde de componist drie vragen over dit nieuwe werk.

Wat typeert u als componist?

Voor mij is muziek een vorm van kennis, zowel van kunst als van wetenschap. Elke compositie is voor mij een zoektocht naar antwoorden. Ik reageer op impulsen in mijn dagelijks leven, vanuit de maatschappij en vanuit de geschiedenis. Vaak is mijn muziek geïnspireerd op boeken, ervaringen, visies op de natuur, de wetenschappen en de gedachten van mensen.

Kunt u kort vertellen waar La porte de l’Enfer over gaat?

Het stuk is ontstaan vanuit mijn belangstelling voor La port de l'Enfer (De Hellepoort) van Auguste Rodin. Ook al kwam het nooit af, dit grootse werk geeft inzicht in de manier waarop hij uiteenlopende thema’s esthetisch en filosofisch benaderde. Interessant is bijvoorbeeld de relatie met het Inferno van Dante.

Ik gebruik niet alleen teksten van Dante, maar ook van Rainer Maria Rilke, een van de meest diepgravende dichters van de 20e eeuw. Hij had een bijzondere relatie met Rodin en was zelfs een tijdje diens persoonlijke assistent in Parijs. Dat fascineert mij, net als het concept van de “deur” of “poort”.

Een deur of poort heeft zowel materiële als spirituele, sociale en politieke connotaties. Zij geeft toegang tot gebouwen, maar kan ook fungeren als fysieke barrière. Tegelijkertijd kan zij ons in overdrachtelijke zin naar een immateriële wereld voeren. Ik creëer een ritueel rond deze thematiek.

Hoe heeft u La porte de l’Enfer vormgegeven?

Op het podium wordt een deur geprojecteerd; we zien zowel de ruimte ervóór als erachter. Het koor en het strijkkwartet belichamen deze twee ruimtes, zowel fysiek als symbolisch. Het strijkkwartet vertegenwoordigt de schaduwen die Rodin bovenop zijn Hellepoort afbeeldde. Dat is drie keer dezelfde figuur, bezien vanuit verschillende perspectieven. Ook de drie muziekdelen zijn in wezen hetzelfde, maar door nuanceverschillen klinken ze telkens anders.

Wereldpremière

La porte de l'Enfer
van José María Sánchez-Verdú gaat donderdagavond 1 februari in première in het Muziekgebouw tijdens de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam. Het imposante wordt uitgevoerd door Cuarteto Quiroga en Cappella Amsterdam Kijk hier voor kaarten en meer informatie. 

Openbare repetitie
Op donderdagochtend 11 januari van 11.00 tot 12.30 uur is er een openbare repetitie mét inleiding rond het nieuwe werk van de Spaanse componist José María Sánchez-Verdú. Gratis toegankelijk na aanmelding. Aanmelden kan via deze link.

Sponsoren en subsidiënten
  • logo gemeente amsterdam
  • Logo Fonds Podiumkunsten
  • Logo Fonds21
  • logo Ammodo
  • logo VSB fonds
  • logo Prins Bernard Cultuurfonds
  • logo stimuleringsfonds creatieve industrie
© Muziekgebouw

powered by Peppered

Cookies op muziekgebouw.nl

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Als u verder gaat op onze website, gaan we ervan uit dat u dat goed vindt.

Meer informatie leest u in onze privacyverklaring